Zin en onzin van mondwater

De voordelen van mondwater wegen niet op tegen de nadelen.

Als u goed poetst, flost en ragers gebruikt, kunt u gerust mondwater achterwege laten. Wilt u toch mondwater gebruiken, kies dan een goed mondwater. Want veel producten bevatten schadelijke stoffen, die slecht zijn voor je algehele gezondheid. De tandartsen van Tandzorg Op Maat kunnen u adviseren bij het vinden van ’gezonder’ mondwater.

Vaak wordt mondwater gebruikt om nare geurtjes te verbergen. Maar waar vroeger iedere tandarts mondwater aanraadde, wordt het gebruik van mondwater tegenwoordig steeds vaker afgeraden. Wat is de reden daarachter? Wij wegen de voor- en nadelen tegen elkaar af.

De voordelen van mondwater

• Doodt slechte bacteriën in de mond
  • een schoon en fris gevoel
  • ook de moeilijk bereikbare plekjes

Mondwater doodt de slechte bacteriën in de mond. Dit zorgt voor een schoon en fris gevoel. Oliën als menthol en eucalyptol verbergen een slechte adem, terwijl de fluoride tandplak vermindert. Het mondwater beschermt op deze manier het tandglazuur. In tandpasta zit ook fluoride, maar met een tandenborstel bereik niet alle plekjes in de mond. Vooral de kleine ruimtes tussen tanden en kiezen worden niet goed gereinigd met een tandenborstel. Mondwater bereikt deze plekken wel, waardoor veel mensen mondwater gebruiken als aanvulling op de mondverzorging.

De nadelen van mondwater

1. Doodt ook de goede mondbacteriën
  2. Kan alcohol en andere schadelijke stoffen bevatten
  3. Vermindert de aanmaak van speeksel
  4. Bacteriën worden niet goed weggespoeld
  5. Verhoogt de kans op de vorming van plak

Naast het feit dat mondwater de slechte bacteriën in de mond doodt, doodt het ook de goede bacteriën. Sommige mondwaters bevatten alcohol, wat indirect weer voor een slechte adem kan zorgen. Een slechte eigenschap van alcohol is dat het vocht uit het lichaam onttrekt, ook uit de mond. Door uitdroging wordt er minder speeksel geproduceerd, waardoor slechte bacteriën minder goed weg spoelen. Deze bacteriën zijn juist veroorzakers van een slechte adem.

Speeksel zorgt er doorgaans voor dat plak minder goed ontwikkelt; een mondwater met alcohol vermindert de speekselproductie en daarmee wordt de kans op plakvorming juist groter.

Sommige mondwaters bevatten naast alcohol ook nog andere schadelijke ingrediënten, zoals sacharine (kunstmatige zoetstof), chloorhexidine, triclosan (wordt gebruikt in antibacteriële zeep) en parabenen (worden toegevoegd aan cosmetische producten om ze te conserveren). Onderzoekers beweren dat deze stoffen erg schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Zo zouden parabenen bijdragen aan de ontwikkeling van bepaalde tumoren.

Hoewel mondwater veel bacteriën in uw mond doodt, raden de tandartsen van Tandzorg Op Maat overmatig gebruik van mondwater af. Houd het bij één keer spoelen per dag om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen. Kies daarnaast voor het juiste mondwater en gebruik het mondwater maximaal twee weken achter elkaar.

Beter dan het verbergen van een slechte adem is het aanpakken van de oorzaak. In veel gevallen kan de mondhygiëniste wonderen doen, door te reinigen op plaatsen waar uzelf gewoon nooit bij kunt komen. De tandarts verwijst u door naar de mondhygiëniste na het stellen van een goede diagnose.

Voor meer informatie en vragen kunt u bellen met uw tandarts. Het contactformulier invullen kan natuurlijk ook. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.